Przejdź do głównej zawartości

Wentylator łazienkowy

Mieszkając w bloku niestety szyby wentylacyjne trzeba dzielić z sąsiadami co czasami może stanowić pewne niedogodności. Kiepska wentylacja w okresie zimowym i mocne wentylatory łazienkowe u sąsiadów powodują częste wdmuchiwanie powietrza do kogoś innego razem z zapachami. Tak się złożyło, że jedni palą papierosy w mieszkaniu, a inni są amatorami smażonej cebuli i jak ktoś na niższych piętrach włączał wentylator to te wszystkie zapachy lądowały u mnie w mieszkaniu.

Postanowiłem coś z tym zrobić minimalną ingerencją z mojej strony w układ wentylacji. Wziąłem na warsztat zwykły wentylator łazienkowy i uzależnić jego działanie od wilgotności.

Funkcjonalność jaką udało mi się do niego dołożyć to:
  • klapa zamykająca całkowicie wentylację
  • dodanie czujnika wilgotności i temperatury
  • wyświetlacz LED
  • czujnik oświetlenia
  • zdalne sterowanie po WiFi i integracja z Home Assistant
Wyświetlacz LED
Wentylator miał przedni panel z mlecznego szkła, po odklejeniu go od korpusu i wycięciu otworu wyświetlane informacje bardzo fajnie się prezentują. Na początku wyświetlałem na zmianę poziom wilgotności i aktualną temperaturę, ale z racji, że wentylator jest przy suficie to temperatura była zawyżona i nie było sensu jej sprawdzać. Obecnie zamiast temperatury wyświetlana jest aktualna godzina pobierana z serwera NTP na zmianę z wilgotnością.

Wyświetlacz posiada własny sterownik TM1637 co uprościło wyświetlanie i ograniczyło ilość połączeń. Dodałem również fotorezystor, który służy do wykrywania, czy w łazience jest włączone światło czy nie. Dzięki temu ustawiam odpowiednio jasność wyświetlacza, przyciemniony przy zgaszonym świetle i maksymalna jasność przy zapalonym.

Klapka zamykająca
Najbardziej mi zależało, aby wentylator miał możliwość całkowitego odcięcia łazienki od szybu wentylacyjnego, żeby zablokować zapachy z zewnątrz. Wyciąłem odpowiedniej wielkości zaślepkę z elastycznej gumy, usztywniłem tak, żeby swobodnie się wyginała i przykleiłem do połowy na wylocie wentylatora.

Klapka jest sterowana zwykłym serwem SG90, które jest w stanie otworzyć klapę w zakresie od 0 do 90 stopni.

Sterowanie
Tutaj tak samo jak zazwyczaj w tego typu projektach sięgnąłem po tani i lubiany moduł ESP8266. Soft napisałem w C++, który realizuje własną logikę sterowania wentylatorem w zależności od wilgotności i zadanych ustawień. Komunikacja odbywa się z wykorzystaniem RestAPI, zapytaniami POST. Zapytanie o konfigurację ma postać jak na screenie po lewej.
Jest tam ustawienie progów jasności wyświetlacza i ADC w określeniu kiedy jest włączone światło w łazience. Dalej mamy poziomy pracy wentylatora, czyli przy jakiej wilgotności ma włączyć wiatrak i otworzyć klapę z określonym stopniem otwarcia.
Następnie konfigurujemy zakres pracy serwa, co ile sekund mają się zmieniać informacje na wyświetlaczu, histereza i informacyjnie aktualny czas.
Na poniższym zrzucie, przedstawione są aktualne parametry pracy, takie jak info z czujnika, aktualna jasność wyświetlacza oraz czy wiatrak jest włączony i czy klapa jest otwarta.

Access Point i Home Assistant
Pomimo tego, że oprogramowanie pozwala na niezależną prace to jest możliwość zintegrowania wentylatora z Home Assistant i rozszerzenia jego funkcjonalności, np.
  • uzależnić pracę od innych czujników, np. gdy ktoś jest w łazience
  • cykliczne uruchamianie lub włączanie na żądanie
  • wrzucać na wyświetlacz LED informacje z innych czujników

Wentylator podczas włączenia próbuje podłączyć się do zapisanej sieci, jeśli to się nie uda to przełącza się w tryb AP i pozwala skonfigurować moduł.

Aktualizacja Firmware
Oczywistą rzeczą jest, że trzeba jakoś aktualizować soft, dodałem prosty mechanizm wgrywania nowego firmwaeru opierając się o ElegantOTA
Montaż
Pierwsze testy robiłem na stykówce bez wiatraka, a później zacząłem wszystko upychać w wentylatorze. Do włączania silnika użyłem SSRa





Tutaj filmik z działania

Komentarze

  1. Bardzo ciekawe rozwiązanie i ja również jestem zdania, że u mnie na pewno by się sprawdziło. Sama zresztą teraz rozważam montaż klimatyzacji w moim domu. Jak już niedawno widziałam to firma https://klimatyzacja-srem.pl/ właśnie takimi rozwiązaniami się zajmuje.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Smart Domofon

W tym artykule chciałem pokazać możliwość przerobienia zwykłego i praktycznie dowolnego domofonu na "smart" . Nie ma znaczenia jaki producent oraz czy jest on cyfrowy czy może analogowy. Odpowiednie przerobienie to kwestia analizy płytki PCB posiadanej słuchawki. Jedne słuchawki są bardzo wygodne do przeróbek, a niektóre wymagają więcej pracy.

Tablica Manipulacyjna

W przeróżnych pudełkach zawsze walają się u mnie jakieś przełączniki, pokrętła i innego rodzaju elementy. Córka (3 lata) od zawsze lubiła pstrykać wszelkimi guzikami. Wychodząc z mieszkania to ona zawsze przywołuje windę i wybiera piętro.

Kontroler czujników obecności - EspHome

Prezentowany moduł powstał z potrzeby obsługi wszystkich przewodowych czujników ruchu oraz czujników otwarcia. Sterownik jest zbudowany w oparciu o ESP32 LoLin. Dodatkowo obsługuje on domofon oraz dzwonek do drzwi. Całość jest oprogramowans z wykorzystaniem EspHome z pełną integracją z Home Assistant.