Przejdź do głównej zawartości

Smart lampka


Pewnego dnia kupiłem lampkę dla córki w kształcie królika. Jest ona całkiem spora, wykonana z białego plastiku, który dobrze rozprasza światło. Oryginalnie świeci na biało w dwóch temperaturach barwowych, biały ciepły i neutralny oraz posiada na kabelku regulator jasności.

Szybko przyszedł mi do głowy pomysł, aby zmienić w niej źródło światła i dodać jakieś sensowniejsze sterowanie. Zabrałem się za rozkręcenie lampki i oględziny jak tu dokonać modyfikacji.

Dodanie kolorów

Konstrukcja jest na tyle fajna, że niewielkim nakładem pracy możemy do środka wsadzić coś innego. Zmierzyłem głębokość i wyszło, że mam 27cm na zagospodarowanie.

Poszedłem po linii najmniejszego oporu i wybrałem diody WS2812b. Z rurki PCV dociąłem odcinek właśnie na 27cm, dekielek odrysowałem od oryginału po czym go wyciąłem i lekko oszlifowałem.

Następnie nakleiłem diody, wykorzystałem prawie 2m, a dokładnie to 104 diody.

Sterownik

Z racji, że diody posiadają własny kontroler, a komunikacja z nimi jest szeregowa i potrzebny jest tylko jeden pin to w końcu zakurzone ESP-01 doczekało się, aby zostać wykorzystane :)

Diody mają zasilanie 5V, a esp8266 3,3V. Dołożyłem stabilizator liniowy z kondensatorami. Diody podłączyłem do GPIO2, musiałem dołożyć rezystor podciągający do 3,3V bo bez niego ESP nie uruchamiał się. Dla spokoju dodałem również rezystor podciągający do GPIO0.

Integracja

Na ESP załadowałem banalnie prosty program napisany pod EspHome

substitutions:
device_name: "bunny_light"

esphome:
name: ${device_name}
platform: ESP8266
board: esp01_1m

wifi:
ssid: "******"
password: "*******"
fast_connect: true

api:
ota:

binary_sensor:
- platform: status
name: "${device_name}_status"

light:
- platform: fastled_clockless
chipset: WS2812B
pin: GPIO2
num_leds: 104
rgb_order: GRB
name: "${device_name}_rgb"
effects:
- addressable_rainbow:
- addressable_color_wipe:
- addressable_scan:
- addressable_twinkle:
- addressable_random_twinkle:
- addressable_fireworks:
- addressable_flicker:

Wszystko działało prawidłowo od pierwszego uruchomienia

Efekt końcowy

Po zintegrowaniu lampki z Home Assistant otrzymałem głosowe sterowanie z możliwością ustawiania różnych kolorów. Może to być fajna nauka kolorów w języku angielskim dla córki jak będzie trochę większa, póki co to ma niezłą frajdę jak tata głosowo zmienia kolory na króliku :)

Kolory są naprawdę ładne.
Lampka pomaga nam usypiać córkę, zasłaniamy roletę i ustawiamy przygaszone czerwone światło co wpływa na lepszą jakość snu.

Tutaj kilka filmików z efektami







Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Smart Domofon

W tym artykule chciałem pokazać możliwość przerobienia zwykłego i praktycznie dowolnego domofonu na "smart" . Nie ma znaczenia jaki producent oraz czy jest on cyfrowy czy może analogowy. Odpowiednie przerobienie to kwestia analizy płytki PCB posiadanej słuchawki. Jedne słuchawki są bardzo wygodne do przeróbek, a niektóre wymagają więcej pracy.

Tablica Manipulacyjna

W przeróżnych pudełkach zawsze walają się u mnie jakieś przełączniki, pokrętła i innego rodzaju elementy. Córka (3 lata) od zawsze lubiła pstrykać wszelkimi guzikami. Wychodząc z mieszkania to ona zawsze przywołuje windę i wybiera piętro.

Kontroler czujników obecności - EspHome

Prezentowany moduł powstał z potrzeby obsługi wszystkich przewodowych czujników ruchu oraz czujników otwarcia. Sterownik jest zbudowany w oparciu o ESP32 LoLin. Dodatkowo obsługuje on domofon oraz dzwonek do drzwi. Całość jest oprogramowans z wykorzystaniem EspHome z pełną integracją z Home Assistant.