Przejdź do głównej zawartości

SonOff (nie)Basic - Brama

Były już drzwi od garażu, a teraz przyszła pora na bramę wjazdową. Napęd bramy to NICE RBA2/A. Po wstępnych oględzinach i zapoznaniu się z instrukcją stwierdziłem, że nie będzie problemu dołożyć dodatkowy sterownik.

W celu uruchomienia napędu należy zewrzeć na chwilę złączę P.P. Natomiast wyjście S.C.A. podaję napięcie 24V jeśli brama jest otwarta. Nic więcej nam nie potrzeba. Pokusiłem się jeszcze o podłaczenie sygnału FLASH, aby mieć informację czy brama aktualnie się przesuwa.

Zajrzałem do swojego kartonu gdzie walają się przydatne rzeczy i znalazłem Sonoff Basic R2. Po wyciągnieciu z pudełka nie nadaje się on do tego, aby sterować nim napędem bramy, ale po niewielkich przeróbkach... owszem :)

To co jest potrzebne do tego to:
  • Przekaźnik SPST z bezpotencjałowym stykiem, czyli takim, który nie podaje żadnego napięcia tylko zamyka obwód.
  • Przynajmniej jedno wejście tolerujące napięcie 24V.
Stwierdziłem, że Sonoff Basic jest bardzo fajną bazą na modyfikacje i można dołożyć do niego dużo rzeczy (różne czujniki, wyświetlacz, ekspandery, itp.). Jak będę miał nadmiar wolnego czasu to sprawdzę co można z niego wycisnąć.

Te urządzenia rozkłada się praktycznie bez narzędzi. Zastosowany moduł WiFi to ESP8285, jest to właściwie to samo co ESP8266, tyle że posiada wbudowaną pamięć flash 1MB.

Na początek trzeba było przerobić przekaźnik na bezpotencjałowy. Po rozebraniu Sonoffa moja pierwsza myśl to poprzecinać ścieżki 230V od przekaźnika (nawet zacząłem już to robić). Po chwili stwierdziłem, że jest łatwiejszy sposób. Wystarczy wylutować ten przekaźnik i odwrócić go do góry nóżkami.

Styki NO podłączyłem do istniejącego złącza ARK, a styki cewki przylutowałem przewodami do swoich miejsc na PCB (polaryzacja cewki nie ma znaczenia).

W celu podpięcia zewnętrznych sygnałów ze sterownika bramy dołożyłem dwa transoptory PC817. Jeden sygnał to informacja czy brama jest otwarta, a drugi sygnał podpięty jest do lampki sygnalizacyjnej gdy brama pracuje. Ta informacja nie jest niezbędna, ale może w przyszłości znajdę jakieś jej wykorzystanie.

Sygnały ze sterownika podłączyłem do pinów TX oraz RX. Nie wykorzystuje komunikacji UART w tym projekcie, a firmware aktualizuje bezprzewodowo po OTA. Mała uwaga, pierwsze wgranie własnego firmware odbyło się po kablu podłączając się właśnie do pinów TX i RX. Dopiero po tym przylutowałem tam sygnały z transoptorów. Po sprawdzeniu, że wszystko jest ok zalałem elementy klejem na gorąco.

EspHome

Nic nadzwyczajnego tutaj nie ma, podstawowa funkcjonalność. Musiałem dodać filtrowanie sygnałów FLASH i S.C.A.  ze sterownika, ponieważ sygnał nie był stały tylko pulsacyjny.

substitutions:
device_name: "brama"

esphome:
name: ${device_name}
platform: ESP8266
board: esp8285

wifi:
networks:
- ssid: ""
password: ""
- ssid: ""
password: ""
api:
ota:

binary_sensor:
- platform: status
name: "${device_name}_status"

- platform: gpio
id: in_flash
pin:
number: GPIO1
inverted: True
mode: INPUT_PULLUP
name: "${device_name}_flash"
filters:
- delayed_off: 2s
- delayed_on: 500ms

- platform: gpio
id: in_open
pin:
number: GPIO3
inverted: True
mode: INPUT_PULLUP
name: "Brama"
device_class: garage_door
    filters:
- delayed_off: 1s

- platform: gpio
id: push_button
pin:
number: GPIO0
mode: INPUT_PULLUP
inverted: True
internal: true
on_press:
- switch.turn_on: relay

switch:
- platform: gpio
name: "Otwórz"
icon: "mdi:toggle-switch"
pin: GPIO12
id: relay
on_turn_on:
- switch.turn_on: relay
- delay: 800ms
- switch.turn_off: relay

status_led:
pin:
number: GPIO13
inverted: true

text_sensor:
- platform: template
name: "Status"
lambda: |-
if (!id(in_flash).state) {
return {"Postój"};
} else {
return {"W ruchu"};
}
update_interval: 3s

Home Assistant



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Smart Domofon

W tym artykule chciałem pokazać możliwość przerobienia zwykłego i praktycznie dowolnego domofonu na "smart" . Nie ma znaczenia jaki producent oraz czy jest on cyfrowy czy może analogowy. Odpowiednie przerobienie to kwestia analizy płytki PCB posiadanej słuchawki. Jedne słuchawki są bardzo wygodne do przeróbek, a niektóre wymagają więcej pracy.

Tablica Manipulacyjna

W przeróżnych pudełkach zawsze walają się u mnie jakieś przełączniki, pokrętła i innego rodzaju elementy. Córka (3 lata) od zawsze lubiła pstrykać wszelkimi guzikami. Wychodząc z mieszkania to ona zawsze przywołuje windę i wybiera piętro.

Kontroler czujników obecności - EspHome

Prezentowany moduł powstał z potrzeby obsługi wszystkich przewodowych czujników ruchu oraz czujników otwarcia. Sterownik jest zbudowany w oparciu o ESP32 LoLin. Dodatkowo obsługuje on domofon oraz dzwonek do drzwi. Całość jest oprogramowans z wykorzystaniem EspHome z pełną integracją z Home Assistant.