Przejdź do głównej zawartości

LaserCat... od środka


poprzedniej części opisałem laserową zabawkę jako gotowe urządzenie dla zwykłego użytkownika, w tym poście pokażę jak to wszystko powstało, a na początku był... projekt 😇


PCB - strona opisowa

PCB - strona miedzi

To tyle jeśli chodzi o projekt, teraz trzeba to zmaterializować. Jak zwykle w garażowym zaciszu metodą "żelazkową" - elektronicy używają żelazka zdecydowanie częściej jak ich partnerki 😅 - powstaje mała płytka.
Płytka została zabezpieczona przed utlenianiem lakierem PVB 16.

Całą robotę wykonuje tutaj tani i lubiany układ ESP8266, który posiada moduł WiFi. Dioda laserowa jest zasilana źródłem prądowym dodatkowo kluczowanym z PWM-a co pozwala płynnie regulować jasność od 0% do 100%.

Skoro już bebechy mam, to teraz trzeba to wszystko złożyć w całość. Obudowę wykonałem ze sklejki wyciętej laserowo, składanej na wczepy palcowe.


No to składamy.


Dodanie serwomechanizmów do których przyczepiony jest laser. Oczywiście bez trytytki projekt by się nie udał 😏


No i sprzęt jest gotowy, ale co nam po sprzęcie jak on zupełnie nie wie co ma robić? Nie wie, że teraz trzeba machać tym laserkiem tak żeby kot ganiał w tę i we w tę 😉 Trzeba to wszystko zaprogramować.

Uruchamiamy nasze ulubione IDE czyli Visual Studio Code z wtyczką PlatformIO i zaczynamy pisać program. Soft został napisany z wykorzystaniem Arduino Core, a na całość składa się kilka części:

  • główny program sterujący silniczkami, wyznaczanie losowych ścieżek.
  • serwer www, który udostępnia ładny panel sterowania.
  • konfiguracja sieci WiFi z wykorzystaniem Captive Portal.
  • multicast DNS.
  • stworzenie strony www (html + css + javascript).
  • obsługa komunikacji po websockecie.
  • zdalne wgrywanie plików przez stronę www, np. zmiana wyglądu głównej strony.
  • zdalna aktualizacja oprogramowania bez zbędnych kabli.

W oczekiwaniu na gotowe oprogramowanie tester cierpliwie czeka.

Panel sterujący dostępny z poziomu przeglądarki internetowej nie jest hostowany nigdzie na zewnątrz, całość znajduje się w zabawce, wykorzystałem bootstrapa plus kilka dodatkowych komponentów.

Zastosowany mDNS pozwala połączyć się z urządzeniem wpisując w przeglądarce adres "lasercat.local" zamiast adresu IP. Niestety na chwilę obecną android nie wspiera tego typu rozwiązań, ale na iPhonach działa to bardzo dobrze.

A tak wygląda stronka przez którą możemy sterować zabawką.



Komentarze

  1. Udostępniasz może wsady programowe? Fajnie byłoby zbudować taką zabawkę nie pisząc wszystkiego od zera :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Postaram się opracować źródła :) W kolejce na opis również czeka kilka nowych projektów.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Smart Domofon

W tym artykule chciałem pokazać możliwość przerobienia zwykłego i praktycznie dowolnego domofonu na "smart" . Nie ma znaczenia jaki producent oraz czy jest on cyfrowy czy może analogowy. Odpowiednie przerobienie to kwestia analizy płytki PCB posiadanej słuchawki. Jedne słuchawki są bardzo wygodne do przeróbek, a niektóre wymagają więcej pracy.

Tablica Manipulacyjna

W przeróżnych pudełkach zawsze walają się u mnie jakieś przełączniki, pokrętła i innego rodzaju elementy. Córka (3 lata) od zawsze lubiła pstrykać wszelkimi guzikami. Wychodząc z mieszkania to ona zawsze przywołuje windę i wybiera piętro.

Kontroler czujników obecności - EspHome

Prezentowany moduł powstał z potrzeby obsługi wszystkich przewodowych czujników ruchu oraz czujników otwarcia. Sterownik jest zbudowany w oparciu o ESP32 LoLin. Dodatkowo obsługuje on domofon oraz dzwonek do drzwi. Całość jest oprogramowans z wykorzystaniem EspHome z pełną integracją z Home Assistant.